Dom Lifestyle Porady

Śluby w nietypowych miejscach. Jak zorganizować taki ślub?

Share On Facebook

Do niedawna śluby w nietypowych miejscach, na świeżym powietrzu można było oglądać w Polsce tylko w filmach. Obecnie jest taka możliwość z czego przyszli małżonkowie chętnie korzystają.

Problem zaczyna się w momencie, kiedy nie jesteśmy zdecydowani gdzie zorganizować wesele. O ile tradycja nakazuje, że ślub bierze się w mieście lub w parafii (kościelny) Panny Młodej i nie ma z tym problemu, o tyle zaczynają się schody, gdy gonią terminy, sale są pozamawiane i nie ma wolnych miejsc. Często w takich wypadkach młodzi decydują się na ślub i przyjęcie weselne na świeżym powietrzu, w nietypowych miejscach, pod namiotami i wiatami. Najlepiej jednak pomyśleć o tym zdecydowanie wcześniej.

Oczywiście prawo kościelne zabrania zawierania ślubu poza świątynią do tego przeznaczoną. Więc jeśli koniecznie chcecie ślub kościelny, to na świeżym powietrzu go nie dostaniecie. Inaczej ma się w przypadku ślubów cywilnych. Zorganizowanie ślubu cywilnego poza urzędem stanu cywilnego jest możliwe już od 1 stycznia 2015 roku. Zaświadcza o tym ustawa – Prawo o aktach stanu cywilnego. Jak zorganizować taki ślub pod chmurką?

Ustawa prawo o aktach stanu cywilnego umożliwia zawarcie małżeństwa poza urzędem, trzeba jednak zachować powagę i doniosłość ceremonii. Wcześniej była również taka możliwość w szczególnych przypadkach, gdy na przykład jedna z osób przebywa w szpitalu lub zakładzie karnym. Obecnie można taki ślub zawrzeć w każdym miejscu, niezależnie od zdarzeń losowych, jednak trzeba wypełnić odpowiedni wniosek i uiścić opłatę w wysokości 1000 zł.

Śluby w nietypowych miejscach. Od czego zacząć?

Wiele par młodych decyduje się na taką ceremonię w najbardziej zaskakujących i zapadających w pamięć miejscach. Goście często są taką ceremonią zachwyceni, nie oszukujmy się, to świeży powiew w sposobie organizacji wesel – piękne ogrody, zabytkowe budynki, parki, mariny i inne miejsca wśród natury. Może jedynie wujaszki i ciocie będą kręcić nosem na nietradycyjny szwedzki stół i wynajęty katering, specjalnie uszykowane wiaty z miejscami siedzącymi, grającymi muzykami na skrzypcach lub stodołą. Trzeba pamiętać przy organizacji wesel, że wszystkim się nie dogodzi i nie wolno się tym przejmować.

When no one else matters but your two ❤️❤️😍😍 @fernandocaballerophoto

A post shared by @weddings on

An outdoor wedding 😍😍

A post shared by @weddings on

There's just nothing like capturing a moment like this ❤️ @figtreepictures

A post shared by @weddings on

Na początku warto wybrać odpowiednie miejsce. Najlepiej z zapleczem sanitarnym i mediowym. Dostęp do takich podstawowych rzeczy jest priorytetowy jeśli chodzi o przyjęcie weselne. W przypadku samej ceremonii zaślubin na świeżym powietrzu nie ma takiej potrzeby. Tu liczy się zjawiskowość i unikalność. Jednak lepiej wybrać dużo wcześniej takie miejsce i podpytać właścicieli (czasami służby porządkowe, organy prawne) miejsc o taką możliwość i czy spełnia ono wymogi formalne.

Wybierając lokalizację warto zadać sobie pytanie, dlaczego akurat tu chcemy powiedzieć sobie cywilne „tak”. Czy to dla nas wyjątkowa przestrzeń, pełna wspomnień i wzruszeń czy po prostu zjawiskowy widok zapierający dech w piersiach. Argumenty są ważne, gdy wypisujemy wniosek, w którym trzeba opisać miejsce, gdzie zawrze się ślub. Ważne jest również, aby zapewnić gościom odpowiednie standardy w postaci miejsc siedzących czy zadaszenie na wypadek kapryśnych warunków atmosferycznych.

Gorgeous background 😍😍

A post shared by @weddings on

Barn weddings ❤️ Photo By: @vicbonviciniphotography

A post shared by @weddings on

Wniosek warto wypełnić i przekazać urzędnikowi na kilka miesięcy przed planowanym ślubem. Okres oczekiwania wynosi miesiąc od dnia złożenia dokumentów. Samo zapewnienie, o ile rozpatrzone będzie pozytywnie ważne jest 6 miesięcy od daty złożenia.

Oryginalne miejsca na ślub

Coraz bardziej popularne na ślub i wesele stają się folwarki, które wcześniej stanowi rodzaj wielkiego gospodarstwa rolno-hodowlanego. Inwestorzy chętnie odbudowują takie miejsca pod agroturystykę. Ponadto promuje się tym samym miejscowość, w której  taki folwark się znajduje. W folwarkach mamy więc stodoły, kuźnie, gorzelnie, stajnie i inne pomieszczenia gospodarcze, które po remoncie mogą służyć jako hotel, restauracje i sale bankietowe. Często takie folwarki są samowystarczalne. Organizując w takim miejscu wesela można liczyć na unikalne, często ekologiczne produkty i wyroby, robione własnoręcznie przez gospodarzy.

śluby w nietypowych miejscach folwark

Przyszli małżonkowie równie chętnie wybierają nietypowe miejsca, jak stadiony piłkarskie, las, dach wieżowca, oranżeria… Niekiedy ceremonia odbywa się pod wodą, w balonie lub podczas wyprawy górskiej. Możliwości obecnie jest wiele. Ważne jednak, aby widok i zjawiskowość nie przysłoniły powagi całej ceremonii. W tym wszystkim najważniejszy jest jednak umiar i powaga sytuacji.

Zdjęcia: 123RF